تبلیغات
یادبگیریم که چگونه یادبگیریم
 
 
 
افسانه رحیمی . کارشناس کودکان استثنایی . روانشناس ارشد کودک و نوجوان . مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی

روش های موفقیت در یادگیری

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 11:33 ب.ظ - یکشنبه 27 مهر 1393








یادگیری تان را این گونه تثبیت کنید


دانش‌آموزان عزیز، در هر مقطع و کلاسی که هستید سعی كنید در درس‌های متنی مثل علوم، مطالعات اجتماعی و هدیه ها، درس هر روز را در همان روز بخوانید؛ یعنی درسی را كه آموزگار در به شما آموخته، همان روز در برگشت به خانه بخوانید و پس از حل تمرین‌ها و مثال‌های كتاب درسی چند تمرین را به صورت تشریحی حل كنید.این روش حداقل  2 بازده مفید و خوب دارد:

1- یادگیری شما در همان روز بیش‌تر خواهد بود، علاوه بر این وقت كم‌تری نیاز دارد.

2- شما برای امتحان و امتحانك‌های آموزگار در جلسه یا جلسه‌های بعد آماده هستید و فقط نیاز به تكرار تمرین‌ها و نكات مهم آن درس دارید.

البته باید سعی كنید با حل تست در چند روز بعد و تبدیل یادگیر ناقص به كامل و نكته‌برداری از تست‌ها این روش را تكمیل كنید.





دسته بندی : توصیه هایی برای یادگیری بهتر ,
 

ما را در پیشگیری از اختلالات کودکان و نوجوانان، یاری کنید

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 11:34 ب.ظ - شنبه 26 مهر 1393








دست یاری به سمت آموزگاران دراز می کنیم


شواهد حاکی از آن است که کودکان ترجیح می‌دهند در مدرسه مشاوره شوند تا در مطب و درمانگاه و به طور کلی تعامل میان سیستم آموزش و سلامت حائز اهمیت است.

مانعی که همواره بر سر راه مراجعه به مراکز مشاوره وجود دارد، ترس‌های اجتماعی است اما در صورتی که آگاهی بیشتری به افراد در این زمینه داده شود و به خدمات درمانی دسترسی بیشتری داشته باشند، نگرانی‌های کمتری در ارتباط با ترس از ننگ اجتماعی خواهند داشت.

روانشناسان معتقدند 70 درصد بیماری‌های روانی پیش از سنین 18 و 19 سالگی قابل تشخیص هستند و در صورتی که در مراحل اولیه آن شناسایی شوند، درمان آنها راحت‌تر خواهد بود. همچنین در صورتی که معلمان، آموزش و آمادگی بیشتری برای تشخیص بیماری‌های روانی داشته باشند، هزینه‌های درمانی بسیار کاهش خواهد یافت.





دسته بندی : پیام مشاور , سخنی با همکاران ,
 

دانش آموزان چگونه میاموزند (1)

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 02:50 ب.ظ - شنبه 26 مهر 1393









سبک های یادگیری

 

یکی از گسترده ترین مدل های استفاده شده برای سبک های یادگیری، شاخص سبک های یادگیری است که توسط ریچارد فلدر و لیندا سیلورمن تدوین شد. بر اساس این مدل سبک های یادگیری چهار بعد دارد. این ابعاد را مانند یک طیف در نظر بگیرید که یک ترجیح یادگیری در انتهای سمت راست و دیگری در انتهای سمت چپ وجود دارد. این ابعاد عبارتند از :

(به ادامه مطلب مراجعه کنید)




دسته بندی : مقالات روانشناختی ,
 

به بهانه هفته بهداشت و سلامت روان

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 04:28 ب.ظ - جمعه 25 مهر 1393






بالاترین سطح سلامت روان یک انسان، رسیدن به مرحله خود شکوفایی ست. به عبارتی، خود شکوفایی یعنی، کوشش برای تبدیل شدن به هر آن چه که می توانیم باشیم. ابراهام مزلو معتقد است که نیاز به خودشکوفایی، ما را  وامی دارد تا به حداکثر آن چه لیاقتش را داریم تبدیل شویم.

 

تست سنجش خود شکوفایی

فهرست زیر شامل 16 مشخصه یا ویژگی یک انسان خود شکوفا می باشد. که توسط ابراهام مزلو توصیف شده است .

پس از مطالعه دقیق و کامل هر یک از مشخصه ها طبق مقیاس 10 نمره ای فهرست ذیل ، به خود نمره ای بدهید. نتایج بدست آمده در مورد هر یک از مشخصه ها و در نهایت جمع کل نمره ها در مورد کل تست ، نقاط ضعف و قدرت شما را در مسیر رسیدن به یک شخصیت خود شکوفا به نمایش خواهد گذاشت. یاد آور می شود تنها درصد اندکی از انسان ها می توانند در این تست نمره بالایی بدست آورند.

(به ادامه مطلب مراجعه کنید)
.





 

از این پس از روانشناسی یادگیری خواهم گفت

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 04:27 ب.ظ - جمعه 25 مهر 1393








درودی گرم و صمیمانه از "مشاور مدرسه"

 

دو سال و اندی قبل، مشاور ششمی ها، آغاز به نوشتن کرد. با این هدف که از دیدگاه یک روانشناس با 20 سال سابقه کار با کودک و نوجوان، دوره جدیدی از آموزش را، همراه باشد. موفق بود یا نبود، خدا می داند. موثر بود یا نه، خدا می داند. اما حال دیگر زمان تغییر مسیر رسیده.

سال هاست با دلم زندگی کرده ام چون سخت اعتقاد دارم، اگر عاشق ذات هستی بخش باشی، دل، به مدد حضرت دوست، راه را نشانت می دهد. حال هم دلم ندا می دهد، دیگر زمانش رسیده "مشاور ششمی ها" خداحافظی کند. البته وب " مشاور " همچنان فعالیت خواهد کرد اما نه دیگر برای "ششمی ها" به طور اخص. بلکه با موضوعی وسیع تر. از این پس با موضوع "روانشناسی یادگیری" خواهم نوشت. یادگیری حد و مرز ندارد. البته، من روانشناس کودک و نوجوانم. جایم هم در ابتدایی ست. پس از ابتدایی فاصله نخواهم گرفت. اما گستره وسیع تری را برای حضوری هر چند کم رنگ انتخاب کرده ام. از این پس، در کامنت هایی که برای شما ارسال خواهم کرد، عبارت "مشاور مدرسه" را شاهد خواهید بود. همان گونه که "مشاور ششمی" ها را تنها نگذاشتید، "مشاور مدرسه" را هم تنها نگذارید. مهرتان را سپاس

افسانه رحیمی





دسته بندی : پیام مشاور , خبرها و اطلاعیه ها ,
 

کامنت جناب آقای دکتر قره داغی

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 02:24 ب.ظ - دوشنبه 21 مهر 1393










کامنت جناب آقای دکتر قره داغی

قره داغی

دوشنبه 21 مهر 93 10:47

با سلام خدمت شما و همه دوستان همراه.

هشت سال، استین اهل ریاست براین باور بالا بود که توصیفی نباشد!! . جرا ؟ ....نفهمیدیم . در این مدت - هرکس که در این حوزه با ما یا علیه ما بوده گواه است - بنده در این مدت با حضور در جلسات کوچک مدرسه ای و جلسات اداره و ...انجام مصاحبه و مقاله و تالیف کتاب و ... همچنین با همت جناب دکترحسنی و ارائه مقالات و مصاحبه ها در مجلات رشد و شوق تغییر توسط جناب دکتر مجد فر و ... نظارت بر انجام پایان نامه های دانشچویی و توسط عالمان دانشگاه و ... اجرای تحقیقات ماندگار دکتر خوش خلق و ....تنها شکلی از ارزشیابی به نام کیفی - توصیفی حفظ کردیم . پس همین شکل موجود توصیفی در جغرافیایی که بیان گردید بسیار خوب است و امیدوار کننده . اینکه با یاری دولت تدبیر و امید روزنه هایی فرا رو هست و تلاش هایی در حال شکل گیری مثل باز نویسی آیین نامه و تصویب ان توسط شورای محترم عالی اموزش و پرورش و تشکیل حلقه های علمی - اجرایی از سطح ستاد تا استان و منطقه و مدرسه توسط معاونت آموزش ابتدایی و ....پس دوستان همت کنند و دانسته های خود را از ما دریغ نفرمایند تا با همراهی و همکاری هم راه های نرفته را عابر بمانیم. هر کدام از ما وظیفه خودمان را انجام دهیم به استقرار درست برنامه بی بدیل ارزشیابی کیفی - توصیفی کمک کرده ایم . جناب دکتر حسنی هم خواهش می کنم ضمن اینکه از حضورشان در کار گروه بهره خواهیم برد الگو را در وبلاگشان ارائه کنند تا نقد و نظر های لازم را در پی داشته باشد و به اعتبار آن برای طرح در کار گروه این اقدام کمک خواهد کرد








دسته بندی : سخنی با همکاران , خبرها و اطلاعیه ها ,
 

آن چه در جلسه ما گذشت

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 02:23 ب.ظ - دوشنبه 21 مهر 1393





گذشته گذشت، از نو آغاز کنیم

 

صمیمانه ترین سلام ها و درود ها به همه همکارانم در اقصی نقاط سرزمین اسلامی ام ایران

تبریک مرا به مناسبت عید ولایت و امامت پذیرا باشید. سعادتی نصیب شد و جلسه ای در خدمت آقای دکتر قره داغی بودیم. در ابتدا که با ایشان تماس گرفتم، هدفم تشکیل جلسه آموزشی برای آموزگاران پایه ششم بود. همکاران پایه ششم، تا کنون توصیفی کار نکرده بودند و متاسفانه، هنوز کلاس آموزشی هم برای آن ها تشکیل نشده بود. از سوی دیگر این دغدغه را داشتم(بارها در همین وب، به عرض سروران رسانده ام) که "ششمی" در آستانه ورود به دبیرستان است. قرار است در آزمون های ورودی دوره اول متوسطه شرکت کنند. در آزمون هایی از این دست، هزارم ها و صدم هایِ یک، نقش تعیین کننده دارد. آیا "خ_خ" چاره ساز است؟ از سوی دیگر، میل به خودابرازی و رقابت سالم، ضامن دوری از آسیب های اجتماعی ست. آیا عبارت های ارزشیابی کیفی_توصیفی، پاسخگو خواهد بود؟

(ادامه مطلب را مطالعه فرمایید)





 

توصیه آقای دکتر مجدفر به منظور کاهش چندگانگی اجرای سبک ارزشیابی کیفی_توصیفی

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 05:18 ق.ظ - دوشنبه 21 مهر 1393









رهنمود آقای دکتر مجدفر در راستای :



انتقال صحیح و وحدت در آموزش مجریان طرح ارزشیابی کیفی توصیفی



کامنت آقای دکتر مجدفر، در ارتباط با پست "رهنمود آقای دکتر حسنی" را، بدون کوچک ترین تغییر روی وب گذاشتم تا همه دوستان مطالعه کنند. با سپاسی سراسر قدرشناسی از هر دو استاد بزرگوار و دلسوز

 مرتضی مجدفر

یکشنبه 20 مهر 93 15:48

سلام. من اصلا در مورد ارزشیابی توصیفی چیزی نمی دانم و چون در این حوزه کار نکرده ام به هیچ وجه به خودم اجازه نمی دهم در مورد محتوا و روشهای علمی - اجرایی این موضوع نظر بدهم. ولی حرفم این است که فاصله محل کار آقای حسنی با آقای قره داغی حدود 300 متر قدمی و یک ایستگاه اتوبوسی است؛ از اواسط خیابان ایرانشهر شمالی تا ابتدای ایرانشهر جنوبی یا ساختمان علاقه مندان در ابندای خیابان سمیه تهران. چرا هر دو دوست بزرگوار که من جداگانه به هر دو ارادت کامل دارم، نمی نشینند و در مورد همین چالش ها که معلمان را به مخالفت حدی و بعضا آتشین با اجرای طرح کشانده است، صحبت نمی کنند. نگاهی به وبلاگ دکتر حسنی و نیز مقاله ای که امسال در شماره مهرماه رشد ابتدایی چاپ شده است، مدعای بنده را در مخالفت معلمان با ارزشیابی توصیفی نشان می دهد. گناه معلمان چیست که حوزه اجرا و پژوهش در وزارتخانه نمی توانند یا نمی خواهند با هم هماهنگ شوند. تازه به غیر از این دو حوزه سازمان پژوهش و دفتر تالیف را هم داریم که آنها هم کتاب راهنمای ارزشیابی توصیفی خودشان را تالیف می کنند و به دنبال آنند که مفاد همین کتاب را به اجرا درآورند. محض رضای خدا و به خاطر بچه ها لطفا هماهنگ عمل کنید.





دسته بندی : سخنی با همکاران ,
 

رهنمود جناب اقای دکتر حسنی، در راستای حل مشکل نوروترانسمیترهای طرح ارزشیابی کیفی_توصیفی

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 06:24 ق.ظ - یکشنبه 20 مهر 1393








رهنمود جناب دکتر محمد حسنی در راستای :



انتقال صحیح و کامل آموزش مجریان طرح ارزشیابی کیفی توصیفی


محمد حسنی

یکشنبه 20 مهر 93 05:16

سلام

متشکرم از مطلبی که منتشر کرده اید . من نمی دانم اقای قره داغی چه گفته اند . اما یک نکته شما گفته اید که ایشان از نوعی نمره گذاری بحث کردند .من نفهمیدم یعنی چه . لطفا توضیح دهید

نکته بعد این که به نظر شما مشکل را درست فهمیده اید من سالها تلاش کردم به مسئولین این طرح از جمله خود آقای قره داغی برسانم که برای این کار لازم است یک مدل ساده و مناسب برای ارزشیابی توصیفی تدوین شود از طریق یک کارگروه حرفه ای . سپس این مدل مبنای آموزش مدرسان دوره های آموزشی معلمان تدوین کتاب آموزشی و حتی کتاب درسی و فیلم آموزشی و مانند این ها باشد . چون این مدل نبود، هر کسی از ظن خود شد یار ارزشیابی توصیفی و ما به سمت بحران رفتیم دوستان مسئول گوششان بدهکار این راهکار طلایی نبود. امید است این راهکار دنبال شود . ظاهرا اقای قره داغی چنین برنامه ای را میخواهند دنبال کنند





دسته بندی : سخنی با همکاران , خبرها و اطلاعیه ها ,
 

چرا بهسازی نیروی انسانی، در طرح ارزشیابی کیفی_توصیفی، ضعیف است؟ (1)

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 07:11 ق.ظ - جمعه 18 مهر 1393








امان از نوروترانسمیترهای آموزش و پرورش!؟!؟!؟


طلایه داران طرح ارزشیابی کیفی_توصیفی، شما دیگر چرا؟؟

 

همه با اصطلاح نوروترانسمیتر های عصبی یا همان پیک های عصبی، آشنا هستید. اما مِن باب یادآوری برای خودم دوباره مرورش می کنم : " در بین هر دو سلول عصبی، یک فاصله وجود دارد که به آن شکاف سیناپسی می گویند. برای رسیدن پیام عصبی، از یک سلول عصبی به سلول بعدی، نوروترانسمیترها که ماده شیمایی در مغز هستند، کمک می کنند انتقال پیام، با وجود شکاف سیناپسی، به نورون بعدی انجام پذیرد. در حقیقت ناقلین پیام در مغز هستند."

حسن نوروترانسمیترها، در امانتداری شان است. یعنی پیام را همان گونه که هست و بدون ذره ای کم و کاست، به نورون بعدی می رسانند. مگر این که خدای ناکرده اختلال عصبی در کار باشد. در سلسله مراتب انتقال روش های نوین آموزش هم، "پیک های آموزشی" داریم که کارشان گرفتن پیام از پژوهشگران و محققان (سرچشمه) است و رساندن آن به کسانی که باید مجری طرح باشند.

(ادامه مطلب را مطالعه فرمایید، هنوز حرف دارم)





دسته بندی : پیام مشاور , سخنی با همکاران ,
 

طرح ارزشیابی کیفی_توصیفی، حتماً آری.....

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 05:50 ب.ظ - پنجشنبه 17 مهر 1393









روزی در کنار مهمانی عزیز

 

امروز روز خوبی بود. خوب بود چون دانستم که سخت درقضاوت هایم، خطا کرده بودم. با دانایی ضعیف، قضاوت کرده بودم. روز خوبی بود چون آشنا شدم با طرحی که، آن نبود که من در ذهن داشتم و سخت بر علیه آن جبهه گرفته بودم.

(ادامه مطلب را ببینید، حرف برای گفتن دارم.....)





دسته بندی : خاطرات یک روانشناس , خبرها و اطلاعیه ها ,
 

راه موفقیت (2)

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 11:33 ب.ظ - یکشنبه 13 مهر 1393






تغذیه، استراحت و آرامش


كسب موفقیت تحصیلی مستلزم توجه به تمام نیازها از جمله نیاز جسمی، عاطفی، اجتماعی و... است. آگاهی خانواده‌ها از روش صحیح تغذیه و استراحت صحیح دانش‌آموز می‌تواند در موفقیت تحصیلی وی مؤثر باشد. پاسخ دادن به درس، امتحان، كسب رتبه‌ی برتر در كلاس و... برای دانش‌آموز اضطراب‌آور است و از آن‌جا كه داشتن آرامش موجب می‌شود تا بتواند از تمام توانایی‌ها به صورت كامل استفاده كند، آگاهی از تكنیك‌های كسب آرامش در مواقع بروز اضطراب نقش مؤثری در موفقیت تحصیلی دارد. خانواده‌ها باید بر روی این موضوع به اندازه‌ی كافی كار كنند و شیوه‌های برخورداری از آرامش را به فرزندان خود بیاموزند.





دسته بندی : کلیدهای موفقیت آموزشی , تغذیه و آموزش ,
 

امسال، سال تقویت "حودباوری"، انشاءالله

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 02:42 ق.ظ - جمعه 11 مهر 1393









 مشاور ششمی ها و سال جدید



آرام آرام، آهسته و انشاءالله پیوسته، کار را آغاز کردیم. سهم من هم از "ششمی ها" شد، دویست نفر در مدرسه و پنجاه و شش نفر تا امروز، در مرکز مشاوره.

بچه ها مثل همیشه، دوست داشتنی اند و صادق. ساعت هایی که در مدرسه هستم و ملاقات حضوری ندارم، از فاصله دور می ایستم و نگاه شان می کنم. از نظر من، "ششم"، پل پیروزی ست. به شرط این که ما "بلد راه" شویم و در کنارشان قدم برداریم. سرعت قدم های مان را تنظیم کنیم. گاه با سرعت قدم های آن ها حرکت کنیم و گاه کمی تندتر. تا آن ها، تحمل تغییر را بیاموزند. مصرانه تصمیم دارم، در زمینه "خودباوری" بچه ها کار کنم. در جلسه معارفه و آغازین هم که در شهریور ماه برگزار شد، به والدین آن ها اعلام کردم. توضیح دادم که امسال بیشتر، وقت شان را خواهم گرفت وخدا را شکر که نه تنها استقبال کردند بلکه پیگیر هم بودند که هرچه زودتر آموزش والدین را شروع کنم. نمی دانم چقدر موفق خواهم بود اما مطمئنم که اگر موفق شوم، بچه ها را با آمادگی بیشتر برای شروع دوره جدید زندگی شان، روانه دبیرستان خواهم کرد. انشاءالله






دسته بندی : پیام مشاور ,
 

راه موفقیت (1)

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 02:41 ق.ظ - جمعه 11 مهر 1393




انتخاب هدف و برنامه‌ریزی


هدف، موضوع یا جایگاهی است كه برای رسیدن به آن فكر و تلاش می‌كنیم. اگر ندانیم به كجا می‌رویم، رسیدن به مقصد، دشوار و به تعبیری ناممكن است. پس اولین گام برای موفقیت «انتخاب هدف» است. برنامه‌ریزی حركتی هوشمندانه، منطقی و مرحله‌بندی‌شده برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده است. صاحب‌نظران علم آموزش معتقدند اگر 20 درصد از زمان مطالعه و تحصیل هر دانش‌آموز صرف برنامه‌ریزی شود می‌تواند در 80 درصد بقیه با اطمینان بیش‌تری قدم بردارد.





دسته بندی : توصیه هایی برای یادگیری بهتر ,
 

با اختلالاتی که مانع از موفقیت تحصیلی می شوند آشنا شویم (1)

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 06:10 ق.ظ - سه شنبه 8 مهر 1393









سندرم ناتوانی فراگیری

سندرم مذکور با ناتوانی در یادگیری متفاوت است

 

 روبنستاین و همكاران، سندرمی بالینی را تحت این نام به شرح ذیل توصیف می كنند:


 ناتوانی فراگیری علیرغم هوش كافی به صورت دائمی و عمیق، چاقی متوسط، هماهنگی جسمانی ضعیف، اشكال در برقراری ارتباط با همتایان و بزرگ ترها، طیف رفتاری غیرقابل پیش بینی كه ممكن است غیر عادی باشد.


ظرفیت بسیار كم تحمل محرومیت ، تثبیت شدن در مرحله دهانی رشد روانی و وابستگی به مادر در حد مرضی كه مانع حصول هویت مستقل می شود. محققین فوق عدم فراگیری را ناشی از ارتباط تغییر شكل یافته و مرضی مادر و كودك تلقی می نمایند كه در نتیجه كودك فراگیری را به عنوان صرفنظر كردن از مادر درك می نماید.

 در نتیجه این كشمكش انرژی های طفل كه باید مصروف مهارت های لازم جهت وظایف فراگیری گردند در جهت مسائل تطابقی كودكانه و تكاملی صرف خواهند شد


در صورت مشاهده چنین موردی، حتما با روانشناس کودک و نوجوان، مشورت کنید.





دسته بندی : مقالات روانشناختی ,
 

چگونه از فراموش کردن مطالب جلوگیری کنیم

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 11:11 ب.ظ - دوشنبه 7 مهر 1393










مرور کنید تا فراموش نکنید


اگر مطلبی در یک روز بعد از مطالعه مرور نشود تا 50% و در روز بعد 60% و تا روز بعدی 70% مطالب فراموش می‌شوند و اگر تا هفته آینده مطلب مطالعه شده، مرور نشود تا حدود 90% ‌مطالب فراموش می‌شوند. الان هنوز در اوایل سال تحصیلی هستیم و دبیر‌ها تدریس زیادی نکرده‌اند پس بهتر است که دانش‌آموزان از همین ابتدا درس هر روز را همان روز مطالعه کنند و در کلاس‌ها هم حتما حضور فعال داشته باشند.





دسته بندی : روش های مطالعه , توصیه هایی برای یادگیری بهتر ,
 

پاسخ به سوالات (52)

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 11:10 ب.ظ - دوشنبه 7 مهر 1393






پاسخ به سوالات (نسترن جان)

موضوع سوال (اشکال در حفظ کردن متن)


نسترن

سلام. من چی کار کنم که درس های حفظ کردنی ام را خوب حفظ کنم و فراموش نکنم


(برای دریافت پاسخ سوال به ادامه مطلب مراجعه کنید)



دسته بندی : پاسخ به سوالات ,
 

راه کارهای ساده برای موفقیت بیشتر

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 03:08 ب.ظ - دوشنبه 7 مهر 1393






شما هم می‌توانید برتر باشید اگر...

 

قبل از رفتن به كلاس مطالب را بخوانید. این کار در درك بهتر مطالب به شما كمك می‌كند.

به موقع در كلاس درس حاضر شوید؛ چون بیش‌تر مطالب مهم و خلاصه‌ی موضوع درسی، در اول كلاس ارائه می‌شود.

سعی كنید مشكلات و مسائل شخصی خود را در طول كلاس از ذهن دور كنید

(بقیه مقاله را در ادامه مطلب مطالعه کنید)





دسته بندی : کلیدهای موفقیت آموزشی , توصیه هایی برای یادگیری بهتر ,
 

فرمول های موفقیت(1)

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 06:04 ب.ظ - جمعه 4 مهر 1393










پیش خوانی، رمز افزایش تمرکز در کلاس

 

با روش پیش‌خوانی، از مطالبی که قرار است تدریس شود، معز شما، آمادگی خواهد داشت و با مطلبی که قرار است تدریس شود، آشنایی قبلی پیدا خواهید کرد. این کار، تمرکز شما را در کلاس افزایش خواهد داد.

همان گونه که می دانید، افزایش تمرکز، میزان یادگیری و انتقال مطلب به حافظه بلند مدت را افزایش خواهد داد. گاهی دانش‌آموزان به علت این‌که درس‌های سر کلاس را متوجه نمی‌شوند، تمرکز کافی ندارند؛ ولی داشتن ذهنیت قبلی، هر چند اندک شما را به فردی فعال در امر یادگیری تبدیل خواهد کرد.


هر شب، پیش خوانی درسی که فردا تدریس خواهد شد را فراموش نکنید.





دسته بندی : کلیدهای موفقیت آموزشی , توصیه هایی برای یادگیری بهتر ,
 

مقدمه تکنیک های یادگیری

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 12:43 ق.ظ - پنجشنبه 3 مهر 1393








ششم سال تحقیق و مطالعه صحیح

 

ششم، سال پر تلاشی ست. باید در روش و مراحل یادگیری تان کمی تغییر ایجاد کنید. باید آن چه را می خوانید بفهمید و تا کاملا متوجه مطلب نشده اید، سراغ پاراگراف بعدی نروید. باید بتوانید آن چه را خوانده اید، به زبان ساده برای خودتان و بقیه توضیح دهید. یک پاراگراف خواندن و درک کردن، بهتر است از یک بخش خواندن و حفظ کردن.

باید قادر باشید، تصویر خوانی کنید. یعنی به راحتی آن چه در یک تصویر در کنار صفحه کتاب تان می بینند، توضیح دهید و آن را تفسیر کنید.

باید، هر شب، درس روز بعد را پیش خوانی کنید. و درس همان روز را مرور کنید. این عمل به فعال ماندن مطلب در حافظه شما کمک خواهد کرد.

به همین دلیل، روش های مطالعه و یادگیری ششم، بسیار شبیه سبک پژوهش و تحقیق در دوره دانشگاهی ست. امسال، در کنار شما هستم تا با روش ویژه موفقیت ششمی ها، سال را خوب آغاز کنیم و عالی به اتمام برسانیم. انشاءالله

مشاور ششمی ها





دسته بندی : از پایه ششم بیشتر بدانیم ,
 

آخرین مطالب

» ششمی ها، لطفا بخوانید : ( شنبه 15 فروردین 1394 )
» ششمی های عزیز : ( دوشنبه 18 اسفند 1393 )
» هیچ دانش آموز ششمی، نباید در نوروز بدون برنامه بماند ( جمعه 15 اسفند 1393 )
» جلسه هم اندیشی مشاوران پایه ششم ( چهارشنبه 15 بهمن 1393 )
» بلاخره انتظار ها به پایان رسید......... ( دوشنبه 13 بهمن 1393 )
» اندر احوالات آزمون جلیل القدر تیزهوشان ( یکشنبه 12 بهمن 1393 )
» آزمون ورودی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان ( یکشنبه 12 بهمن 1393 )
» با شما هستیم، همیشه و همه جا، در پناه حمایت حضرت دوست ( چهارشنبه 8 بهمن 1393 )
» فایل صوتی نظارت والدین بر وظایف تحصیلی دانش آموزان ( دوشنبه 6 بهمن 1393 )
» هم تفریح، هم درس خواندن ( دوشنبه 6 بهمن 1393 )
» نیمسال دوم را با تحلیل روش های مطالعه در نیمسال اول آغاز می کنیم ( شنبه 4 بهمن 1393 )
» تکنیک های مطالعه درس علوم ( جمعه 3 بهمن 1393 )
» پاسخ به سوالات (57) ( دوشنبه 29 دی 1393 )
» فایل صوتی موفقیت تحصیلی ( شنبه 27 دی 1393 )
» پاسخ به سوالات (56) ( جمعه 26 دی 1393 )
» برای انتقال بهتر مطلب به حافظه بلند مدت: ( شنبه 20 دی 1393 )
» چگونه بر فراموشی مطالب خوانده‌ شده غلبه کنیم؟ ( شنبه 20 دی 1393 )
» آیین نامه ارزشیابی کیفی -توصیفی شش پایه دوره ابتدایی تصویب شد ( دوشنبه 15 دی 1393 )
» گزیده ای از همایش مدیریت کودکان ونوجوانان در فضای سایبری ( یکشنبه 7 دی 1393 )
» آمادگی برای آزمون (2) ( یکشنبه 7 دی 1393 )
» من در امتحان موفق می شوم اگر: ( سه شنبه 2 دی 1393 )
» پاسخ به سوالات (55) ( یکشنبه 30 آذر 1393 )
» تکنیک های کنترل حواس پرتی در زمان مطالعه ( شنبه 29 آذر 1393 )
» صحیح مطالعه کنیم ( پنجشنبه 27 آذر 1393 )
» تشریحی خواندن گام اول، تست گام دوم ( پنجشنبه 27 آذر 1393 )
» پا از گلیم درازتر کردن های یک روانشناس!؟!؟! ( شنبه 22 آذر 1393 )
» فایل صوتی کارگاه اقدام پژوهی ( پنجشنبه 13 آذر 1393 )
» امان از قدر ناشناسی اساتیدا!؟!؟!؟! ( جمعه 7 آذر 1393 )
» نقش تحصیلات مادر در موفقیت تحصیلی فرزندان ( یکشنبه 2 آذر 1393 )
» روش صحیح درس خواندن = موفقیت ( جمعه 30 آبان 1393 )