تبلیغات
یادبگیریم که چگونه یادبگیریم
 
 
 
افسانه رحیمی . کارشناس کودکان استثنایی . روانشناس ارشد کودک و نوجوان . مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی

سال تحصیلی 94-1393 مبارک

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 12:00 ق.ظ - شنبه 29 شهریور 1393


 

آغاز دوباره مبارک

 

انگار همین دیروز بود. " ششم " به میدان آمده بود و فکر تولد وبلاگ " ششمی ها " به سرم زد. انگار همین دیروز بود که نگران بودم، بر سر نوجوانانی که همچنان در دبستان می مانند چه خواهد آمد. انگار همین دیروز بود که دلواپس بودم، "ششمی ها" با ماندن در دبستان، دوره کودکی شان طولانی تر خواهد شد و انگار همین دیروز بود که اولین گروه مشاوران " ششمی ها "، دور هم جمع شدند و آموزشی فشرده و خاص را گذراندند تا شاید گام مثبتی در این راه بردارند.

 

حال سومین سال را آغاز می کنیم. خیلی از نگرانی ها عادت شده و خیلی از آن ها هم بعد از این حل خواهد شد. اما آن چه آرامش مان می دهد، جمعی ست که همه با یک هدف به سمت مقصد حرکت می کنند. دست در دست هم می گذاریم و زنجیری می سازیم مستحکم، تا حفاظت کنیم نوجوان مان را از هر آن چه معصومیتش را هدف قرار داده و چه جایی برای رسیدن به این هدف، زیباتر از مدرسه. پروردگارم، به امید تو، سال تحصیلی جدید را آغاز می کنیم. تنهای مان نگذار




دسته بندی : پیام مشاور ,
 

برای موفقیت آموزشی، تلاش کنید

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 04:55 ب.ظ - یکشنبه 23 شهریور 1393








طرز تهیه‌ی دانش آموز موفق!؟؟!؟!

 

مواد لازم:

- یک عدد دانش‌آموز

- دبیر خوب به تعداد لازم

- پدر و مادر پیگیر از هر کدام یک عدد

- مشاور درجه‌ی 1، یک عدد

(بقیه در ادامه مطلب)




دسته بندی : پیام مشاور , کلیدهای موفقیت آموزشی ,
 

زیبا سازی فضای آموزشی

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 04:52 ب.ظ - جمعه 21 شهریور 1393








اندر احوالات پروژه مهر(2)


زیبا سازی مدارس و خستگی مغزی دانش آموزان

 

سال گذشته، برای جلسه آموزش خانواده با موضوع آماده سازی والدین پایه ششم، به یکی از مدارس دعوت شده بودم. اتفاقا از مدارس صاحب نام و بسیار موفق بود. بعد از سلام و احوالپرسی با مسئولین موسسه آموزشی، به دفتر مدیر دعوت شدم تا منتظر رسیدن والدین شویم .(یکی از معایب بنده که قبلا فکر می کردم حسن است و یادگار تربیت و دیسیپلین نظامی مرحوم پدرم است، بها دادن به نظم است. یعنی حضور حداقل 10 دقیقه زودتر از موعد مقرر در جلسه هایی که دعوت می شوم. البته در اکثر مواقع، همیشه چوبش را هم خورده ام). بگذریم. از فرصت حاصله استفاده کردم و از پنجره دفتر مدیر، مشغول تماشای حیاط مدسه شدم. از حق نگذریم، هزینه بالایی صرف زیبا سازی مدرسه شده بود. اما، اصل آرامش بخشی و کاهش فشار مغزی دانش آموز در ساعت استراحت، اصلا رعایت نشده بود.

(بقیه را در ادامه مطلب مطالعه کنید)





دسته بندی : سخنی با همکاران ,
 

برنامه هفتگی کلاس درس

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 07:16 ق.ظ - سه شنبه 18 شهریور 1393






اندر احوالات بخشی از پروژه مهر(1)


لحاظ قدرت تاب آوری مغز و منطقه شناختی در برنامه ریزی کلاسی آری یا نه؟؟

 

این روزها، مدیران بزرگوار مدارس، سخت ترین روزها را می گذرانند. به نظر مشاور ششمی ها، سخت ترین و پر دردسر ترین قسمت این روزهای سخت، تنظیم برنامه هفتگی کلاسی ست.

این که قرار است، لحظه های زندگی یک انسان را، آن هم در زمان فراگیری، پر بار کنید و پر بازده، کاری ست ثقیل.

این که قرار است، مراقب باشید، روزهای سنگین وزن(از نظر درس های چیده شده در جدول برنامه کلاسی)، با روزهای سبک وزن(از همان نظر قبلی که عرض کردم)، از هم جدا نشوند، کاری ست دشوار تر.

(بقیه مقاله را در ادامه مطلب مطالعه فرمایید)





 

تیزهوش ها چگونه اند؟

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 12:36 ق.ظ - سه شنبه 18 شهریور 1393







خصوصیات عمومی كودكان تیزهوش

 

هیچ ویژگی خاصی به تنهایی نمی‌تواند دال بر هوش خارق‌العاده باشد. بلكه تركیب ظریفی از چندین ویژگی كلیدی است كه تجمع آنها با یك شدت معین یا با قدرت انتشار استثنایی است كه باید جستجو شود. كارشناسان این رشته نسبت به چنین تركیباتی حساسیت دارند، اما حتی آنها هم نمی‌توانند چنین تركیباتی را به عنوان راه‌های مطمئن، برای شناسایی تیزهوشی ارتقاء دهند. آنها هنوز مجبورند برای اثبات مشاهدات شان به یافته‌های واقع‌بینانه‌تر و تست‌های استاندارد، توسل جویند.

مطالعات انجام شده پیرامون ویژگی‌های عمومی كودكان تیزهوش، حاكی از آن است كه خصیصه‌های رفتاری زیر، عموما در نزد كودكان تیزهوش قابل ملاحظه است. البته باید توجه داشت كه تمامی این ویژگی‌ها در گروه كودكان تیزهوش مشاهده می‌شود، اما ممكن است همه ویژگی‌ها نزد تك‌تك كودكان تیزهوش دیده نشود. در اینجا مهم‌ترین ویژگی‌های كودكان تیزهوش که شامل ویژگی‌های اخلاقی، شخصیتی، اجتماعی و تحصیلی است را بیان می‌كنیم.

 

ویژگی‌های اخلاقی

(به ادامه مطلب مراجعه کنید)





دسته بندی : مقالات روانشناختی ,
 

رازهای موفقیت (2)

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 12:09 ق.ظ - دوشنبه 17 شهریور 1393








افراد باهوش و موفق چه می کنند؟ (2)


نگران توجه و تعریف شنیدن از دیگران نیستند


یک انسان باهوش همیشه در تلاش است که مهربان، منصف و خوش اخلاق باشد و خوبی ها و محبت های دیگران را قدر بداند و اطرافیان را برای کارهای درست و خوب شان تحسین کند. این کارها را برای جلب محبت آنها انجام نمی دهد، بلکه برای ارتقا روح خودش این روش را انتخاب کرده است. در ضمن، در شرایط بد و ناراحت کننده نیز سعی می کنند تحمل بالایی داشته باشند و با متانت و نزاکت رفتار می کنند.

(بقیه مقاله را در ادامه مطلب مطالعه کنید)



دسته بندی : مقالات روانشناختی ,
 

رازهای موفقیت (1)

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 01:44 ق.ظ - شنبه 15 شهریور 1393








افراد باهوش و موفق چه می کنند؟(1)

 

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید، انسان های موفق با فکرهای بزرگ و روحیه خوش‌بین و مثبت‌گرا چطور فکر می کنند؟ چه در مغز آنها می گذرد که تا این اندازه موفق هستند؟ دید آنها به دنیا چیست و چه کارهایی برای ارتقا روح و توسعه دید خود انجام می دهند؟

با حس پشیمانی وقت خود را تلف نمی کنند

(بقیه مقاله در ادامه مطلب)





دسته بندی : مقالات روانشناختی ,
 

جای شما خالی (4)

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 08:32 ب.ظ - یکشنبه 9 شهریور 1393







همه جا به دنبال عشق


سلام و درودی هزاران باره

امسال تابستان که شروع شد، از خدا خواستم کمک کند تا فرصت حاصله را به گونه ای دیگر بهره ببرم و فقط روزمرگی نکنم. بماند که حضور در دنیای کودک و نوجوان، هر لحظه اش نو است و هر دم، آموزشی جدید. خداوند، همچون همیشه پاسخم را داد و تابستانی متفاوت برایم رقم زد.

حضور در جمع اساتید، شرکت در سمینارهای بزرگان، کلاس های تربیت مربی و مشاوران و از همه مهم تر، امکان چند سفر برای دیدن مدارس پرتلاش.

سفری به توکیو داشتم. دو روز را در شیراز گذراندم. سفر کوتاهی به یزد نصیبم شد. روز پنج شنبه 6 شهریور، در شهر مبارکه اصفهان بودم. در همه این سفرها، برای مربیان پیش دبستانی کلاس آموزشی داشتم که خود نیازمند گفتن است و نوشتن.

امروز هم با لطف خداوند، مکان دیگری در سرنوشت یادگیری ام قرار گرفته. سفر کوتاهی به امارات و بازدید از مدرسه امریکایی ها در دبی. همه جا می گردم و می چرخم تا بیابم نسخه های شان را در راه تقویت فرزندان این مرز و بوم برای مقابله با آسیب های اجتماعی.کودک و نوجوان کشور من، در دام ناخواسته ها نخواهد افتاد. به مدد خداوند، به مدد شما که دستی بر عالم تعلیم و تربیت دارید و به مدد همه آن هایی که عاشقی، بالاترین مدرک تحصیلی شان است.

چند روزی در کنارتان نخواهم بود.

مشاور ششمی ها





دسته بندی : خاطرات یک روانشناس ,
 

هوشبهر یا هوش هیجانی؟(2)

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 02:27 ق.ظ - شنبه 8 شهریور 1393







وراثت یا محیط کدامیک موثرند؟

هوش هیجانی(بخش دوم)


بر خلاف IQ یا هوش‌بهر که بیشتر تحت تاثیر عوامل وراثتی است و در طول زندگی فرد ثابت می‌ماند، هوش هیجانی احتمالاً بیشتر تحت تاثیر شرایط محیطی است. دانیال گلمن می‌گوید: قابلیت‌های تشکیل دهنده هوش هیجانی در مجموع توانایی‌های اکتسابی هستند اما از طرفی سنجش هوش هیجانی عملاً برخی از جنبه‌های شخصیت را مانند خوش‌بینی و استقامت در بر می‌گیرد، با توجه به اینکه در شکل‌گیری شخصیت هر دو عامل وراثت و محیط نقش دارند نمی‌توان نظر گلمن را درباره اکتسابی بودن هوش هیجانی تائید کرد. به طور کلی در حال حاضر در مورد اینکه هوش هیجانی یک استعداد ارثی است و یا مجموعه‌ای از توانایی‌ها، قابلیت‌ها و مهارت‌های اکتسابی اتفاق نظر وجود ندارد.

(ادامه مقاله را در ادامه مطلب مطالعه کنید)



دسته بندی : مقالات روانشناختی ,
 

سخنرانی تربیتی (2)

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 01:11 ق.ظ - سه شنبه 4 شهریور 1393





 نیاز پسر به رابطه صمیمانه با پدر



[http://www.aparat.com/v/dzXGy]




 

جای شما خالی (3)

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 06:04 ق.ظ - دوشنبه 3 شهریور 1393









مشاور و سوال های بچه های مدرسه "نیپون"

 

همیشه مردم ژاپن برایم جالب بوده اند و هستند. نه برای موفقیت های شان، نه برای تکنولوژی پیشرفته شان و دلایل مشابه. آن چه این انسان های سخت کوش را برایم همیشه قابل احترام کرده، جستجوگری شان برای راه حل بوده.

ساده عرض کنم: " مدام نق نمی زنند و از نیست ها گله ندارند". در اگر ها زندگی کردن، همه توان و انرژی انسان را هدر می دهد.

قطعا شما هم مثل من، هر روز شنونده عباراتی از این دست هستید. گله کردن ها، شکایت کردن ها، از کاستی ها گفتن و در لفاف ازاین که همه چیز سراسر نقص است سخن گفتن.

اولین سفرم به کشور ژاپن نبود. اما این سفر با بقیه سفرها خیلی فرق داشت. فرقش هم در گذراندن روزی با دانش آموزان بود. بچه ها به من نشان دادند که باید به راه حل فکر کرد و نه به مسئله. البته این جمله را بنده حقیر، شعار گونه روزی صد بار برای مراجعینم عنوان می کنم اما در عمل !؟!؟!

(بقیه در ادامه مطلب)





دسته بندی : خاطرات یک روانشناس ,
 

جای شما خالی (2)

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 02:07 ب.ظ - یکشنبه 2 شهریور 1393





 

سوغات مشاور از مدرسه "نیپون"(2)


وقتی وارد محیطی می شوید، ناخواسته به دنبال ابزار کارتان هستید. من هم در جستجوی اتاق مشاوره بودم. به هر حال حضور دانش آموز در مرحله پیشابلوغ و بلوغ، بررسی تخصصی خاص خودش را می طلبد. هنوز هیچ تحقیقی نشان نداده که تستوسترون و پروژسترون در هر کشور به روش متفاوتی در رفتار نوجوانان تاثیر گذار است. بنابر این خیلی مایل بودم بدانم برنامه مدارس ژاپن برای کنترل آسیب های اجتماعی چیست.

در مدرسه نیپون، دو مشاور حضور داشت (این قانون همه مدارس ژاپن است). یک روانشناس مشاور، برای همکاری با مسئول دبستان، در برنامه ریزی و تعیین اهداف متناسب با مرحله رشدی بچه ها و روانشناس دوم که مسئولیت ارتباط با دانش آموزان و خانواده آن ها را به عهده دارد.

سوالم را از خانم " کاواناسوکی"، مشاور مدیر پرسیدم: " برنامه ویژه شما برای بچه های پنجم و ششم چیست؟"

(بقیه در ادامه مطلب)





دسته بندی : خاطرات یک روانشناس ,
 

جای شما خالی

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 01:48 ق.ظ - شنبه 1 شهریور 1393









سوغاتی مشاور از مدرسه "نیپون"


وارد مدرسه که شدم، چشمم به دنبال ششمی ها بود. می دانستم، دانش آموزان ششمی توکیو، کمی با ششمی های ما متفاوتند اما هم دنبال چگونگی تفاوت بودم و هم دنبال چرایی اش. مدرسه ای که به من و همکارانم مجوز ورود داده بود، یک مدرسه ابتدایی با دانش آموزان از کلاس های اول تا ششم بود. مدرسه دارای دو ساختمان مجزا بود و هر ساختمان، دارای دو طبقه و یک زیر زمین مجهز به کارگاه های آموزشی و سالن های ورزشی.

"ششمی ها" در ساختمان دوم و در طبقه اول، مستقر بودند. از مدارس چهار فصل ژاپن زیاد شنیده و خوانده بودم اما دیدن بچه ها در کلاس های تابستان، لذت دیگری داشت. روزی که من در مدرسه حاضر شدم، روز مدیریت دانش آموزان پایه پنجم بود و مسئولیت بچه های ششم، رسیدگی به بهداشت محیط و بهداشت فردی دانش آموزان بود.

مدیر دبستان، آقای دکتر "نیواشا"، با صمیمانه ترین برخورد مرا پذیرفتند و در مورد برنامه های تابستان و مدارس چهار فصل صحبت کردند.

(بقیه نوشته در ادامه مطلب)



دسته بندی : خاطرات یک روانشناس ,
 

آخرین مطالب

» ششمی ها، لطفا بخوانید : ( شنبه 15 فروردین 1394 )
» ششمی های عزیز : ( دوشنبه 18 اسفند 1393 )
» هیچ دانش آموز ششمی، نباید در نوروز بدون برنامه بماند ( جمعه 15 اسفند 1393 )
» جلسه هم اندیشی مشاوران پایه ششم ( چهارشنبه 15 بهمن 1393 )
» بلاخره انتظار ها به پایان رسید......... ( دوشنبه 13 بهمن 1393 )
» اندر احوالات آزمون جلیل القدر تیزهوشان ( یکشنبه 12 بهمن 1393 )
» آزمون ورودی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان ( یکشنبه 12 بهمن 1393 )
» با شما هستیم، همیشه و همه جا، در پناه حمایت حضرت دوست ( چهارشنبه 8 بهمن 1393 )
» فایل صوتی نظارت والدین بر وظایف تحصیلی دانش آموزان ( دوشنبه 6 بهمن 1393 )
» هم تفریح، هم درس خواندن ( دوشنبه 6 بهمن 1393 )
» نیمسال دوم را با تحلیل روش های مطالعه در نیمسال اول آغاز می کنیم ( شنبه 4 بهمن 1393 )
» تکنیک های مطالعه درس علوم ( جمعه 3 بهمن 1393 )
» پاسخ به سوالات (57) ( دوشنبه 29 دی 1393 )
» فایل صوتی موفقیت تحصیلی ( شنبه 27 دی 1393 )
» پاسخ به سوالات (56) ( جمعه 26 دی 1393 )
» برای انتقال بهتر مطلب به حافظه بلند مدت: ( شنبه 20 دی 1393 )
» چگونه بر فراموشی مطالب خوانده‌ شده غلبه کنیم؟ ( شنبه 20 دی 1393 )
» آیین نامه ارزشیابی کیفی -توصیفی شش پایه دوره ابتدایی تصویب شد ( دوشنبه 15 دی 1393 )
» گزیده ای از همایش مدیریت کودکان ونوجوانان در فضای سایبری ( یکشنبه 7 دی 1393 )
» آمادگی برای آزمون (2) ( یکشنبه 7 دی 1393 )
» من در امتحان موفق می شوم اگر: ( سه شنبه 2 دی 1393 )
» پاسخ به سوالات (55) ( یکشنبه 30 آذر 1393 )
» تکنیک های کنترل حواس پرتی در زمان مطالعه ( شنبه 29 آذر 1393 )
» صحیح مطالعه کنیم ( پنجشنبه 27 آذر 1393 )
» تشریحی خواندن گام اول، تست گام دوم ( پنجشنبه 27 آذر 1393 )
» پا از گلیم درازتر کردن های یک روانشناس!؟!؟! ( شنبه 22 آذر 1393 )
» فایل صوتی کارگاه اقدام پژوهی ( پنجشنبه 13 آذر 1393 )
» امان از قدر ناشناسی اساتیدا!؟!؟!؟! ( جمعه 7 آذر 1393 )
» نقش تحصیلات مادر در موفقیت تحصیلی فرزندان ( یکشنبه 2 آذر 1393 )
» روش صحیح درس خواندن = موفقیت ( جمعه 30 آبان 1393 )