تبلیغات
یادبگیریم که چگونه یادبگیریم
 
 
 
افسانه رحیمی . کارشناس کودکان استثنایی . روانشناس ارشد کودک و نوجوان . مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی

برای انتقال مطلب به حافظه بلند مدت:

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 03:19 ب.ظ - شنبه 24 آبان 1393








یک بار بخوانید، چند بار بازیابی اطلاعات را انجام دهید

 

یکی از اشتباهات متداول دانش‌آموزان و حتی دانشجویان این است که تاکید به چندبار خواندن دارند اما درست این است که شما کمتر بخوانید بیشتر بازیابی کنید. با بازیابی اطلاعات مطالب به روشی دیگر در ذهن ذخیره می‌شوند و همین که تلاش می‌کنید مطالب را به خاطر بیاورید اثربخشی آن ‌را چندین برابر بیشتر از چندباره خوانی می‌کند.

با بازیابی متوجه می‌شوید خیلی از چیزهایی را که فکر می‌کردید بلد نبودید را بلد هستید و اگر در جایی اشتباه کرده‌اید متوجه می‌شوید و با مرور آن یادگیری را کامل می‌کنید.

اگر می‌خواهید کیفیت مطالعه شما افزایش یابد، نسبت بازیابی به دوباره خوانی و چندباره خوانی باید 70 به 30 باشد.

روش های پیشنهادی برای بازیابی:

(به ادامه مطلب مراجعه کنید)



1-آموزگاران محترم، بلافاصله بعد از تدریس، از دانش آموزان به صورت شفاهی سوال بپرسندو یا یک کوییز با دو یا سه سوال بگیرند.

2-در منزل، دانش آموزان اول متن درس را مطالعه کنند. در مرحله بعد، آن چه از مطلبی که خوانده اند به یاد می آوزند به زبان ساده برای والدین بازگو کنند.

3-بعد از مطالعه درس، خلاصه درس بنویسند.

سپس برای تشخیص میزان یادگیری، به کتاب مراجعه و نقص مطالعه شان را کامل کنند.

در آخرین مرحله، 20 تست مرتبط به درس پیشنهاد می شود.



دسته بندی : توصیه هایی برای یادگیری بهتر ,
 

آخرین مطالب

» ششمی ها، لطفا بخوانید : ( شنبه 15 فروردین 1394 )
» ششمی های عزیز : ( دوشنبه 18 اسفند 1393 )
» هیچ دانش آموز ششمی، نباید در نوروز بدون برنامه بماند ( جمعه 15 اسفند 1393 )
» جلسه هم اندیشی مشاوران پایه ششم ( چهارشنبه 15 بهمن 1393 )
» بلاخره انتظار ها به پایان رسید......... ( دوشنبه 13 بهمن 1393 )
» اندر احوالات آزمون جلیل القدر تیزهوشان ( یکشنبه 12 بهمن 1393 )
» آزمون ورودی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان ( یکشنبه 12 بهمن 1393 )
» با شما هستیم، همیشه و همه جا، در پناه حمایت حضرت دوست ( چهارشنبه 8 بهمن 1393 )
» فایل صوتی نظارت والدین بر وظایف تحصیلی دانش آموزان ( دوشنبه 6 بهمن 1393 )
» هم تفریح، هم درس خواندن ( دوشنبه 6 بهمن 1393 )
» نیمسال دوم را با تحلیل روش های مطالعه در نیمسال اول آغاز می کنیم ( شنبه 4 بهمن 1393 )
» تکنیک های مطالعه درس علوم ( جمعه 3 بهمن 1393 )
» پاسخ به سوالات (57) ( دوشنبه 29 دی 1393 )
» فایل صوتی موفقیت تحصیلی ( شنبه 27 دی 1393 )
» پاسخ به سوالات (56) ( جمعه 26 دی 1393 )
» برای انتقال بهتر مطلب به حافظه بلند مدت: ( شنبه 20 دی 1393 )
» چگونه بر فراموشی مطالب خوانده‌ شده غلبه کنیم؟ ( شنبه 20 دی 1393 )
» آیین نامه ارزشیابی کیفی -توصیفی شش پایه دوره ابتدایی تصویب شد ( دوشنبه 15 دی 1393 )
» گزیده ای از همایش مدیریت کودکان ونوجوانان در فضای سایبری ( شنبه 6 دی 1393 )
» آمادگی برای آزمون (2) ( شنبه 6 دی 1393 )
» من در امتحان موفق می شوم اگر: ( دوشنبه 1 دی 1393 )
» پاسخ به سوالات (55) ( یکشنبه 30 آذر 1393 )
» تکنیک های کنترل حواس پرتی در زمان مطالعه ( شنبه 29 آذر 1393 )
» صحیح مطالعه کنیم ( پنجشنبه 27 آذر 1393 )
» تشریحی خواندن گام اول، تست گام دوم ( پنجشنبه 27 آذر 1393 )
» پا از گلیم درازتر کردن های یک روانشناس!؟!؟! ( شنبه 22 آذر 1393 )
» فایل صوتی کارگاه اقدام پژوهی ( پنجشنبه 13 آذر 1393 )
» امان از قدر ناشناسی اساتیدا!؟!؟!؟! ( جمعه 7 آذر 1393 )
» نقش تحصیلات مادر در موفقیت تحصیلی فرزندان ( شنبه 1 آذر 1393 )
» روش صحیح درس خواندن = موفقیت ( جمعه 30 آبان 1393 )