تبلیغات
یادبگیریم که چگونه یادبگیریم
 
 
 
افسانه رحیمی . کارشناس کودکان استثنایی . روانشناس ارشد کودک و نوجوان . مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی

آن چه در جلسه ما گذشت

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 03:23 ب.ظ - دوشنبه 21 مهر 1393





گذشته گذشت، از نو آغاز کنیم

 

صمیمانه ترین سلام ها و درود ها به همه همکارانم در اقصی نقاط سرزمین اسلامی ام ایران

تبریک مرا به مناسبت عید ولایت و امامت پذیرا باشید. سعادتی نصیب شد و جلسه ای در خدمت آقای دکتر قره داغی بودیم. در ابتدا که با ایشان تماس گرفتم، هدفم تشکیل جلسه آموزشی برای آموزگاران پایه ششم بود. همکاران پایه ششم، تا کنون توصیفی کار نکرده بودند و متاسفانه، هنوز کلاس آموزشی هم برای آن ها تشکیل نشده بود. از سوی دیگر این دغدغه را داشتم(بارها در همین وب، به عرض سروران رسانده ام) که "ششمی" در آستانه ورود به دبیرستان است. قرار است در آزمون های ورودی دوره اول متوسطه شرکت کنند. در آزمون هایی از این دست، هزارم ها و صدم هایِ یک، نقش تعیین کننده دارد. آیا "خ_خ" چاره ساز است؟ از سوی دیگر، میل به خودابرازی و رقابت سالم، ضامن دوری از آسیب های اجتماعی ست. آیا عبارت های ارزشیابی کیفی_توصیفی، پاسخگو خواهد بود؟

(ادامه مطلب را مطالعه فرمایید)



زمانی که استقبال همکارانم را برای حضور در جلسه دیدم، جلسه همه پایه ها به طور اعم و ششم به طور اخص را شامل شد. در اولین جلسه (پنجشنبه 17 مهر ماه 1393)، با صلاحدید دکتر قره داغی، لزوم به تغییر در نگرش ها نسبت به طرح و کاستن از حاشیه ها و پرداختن به عمق و مهم تر از همه، شیوه صحیحِ دادنِ بازخورد، مورد بحث قرار گرفت. منظورم از حاشیه ها، پوشه کارهایی با چندین و چند صفحه بود که نشان دهنده زحمت های آموزگار و تلاش دانش آموز، اما با عذاب و بدون داشتن نتیجه ای که طرح ارزشیابی کیفی_توصیفی دنبال می کرد.

من آموزگار نیستم. هیچوقت هم این سعادت را نداشته ام. اما بیست و دوسال است که در مدارس اصفهان، کار مشاوره انجام داده ام . همیشه هم در دوره ابتدایی. اولین شرط روانشناس بودن، داشتن هنر خواندن حرف از درون چهره آدم هاست. صادقانه عرض کنم، در بیست و دو سال کارم، هیچ گاه همکاران سخت کوشم را تا این اندازه خسته و بی میل ندیده بودم. والدین هم راضی نبودند چون مقیاسی دلچسب و راضی کننده برای ارزیابی عملکرد فرزندان شان دریافت نمی کردند.

در مراجعات به مرکز مشاوره شخصی ام هم، همچنان آمار کودکانی که ترس از امتحان دارند و ناخن های شان را تا انتها جویده اند، رو به افزایش است. در صورتی که قرار بود، با حذف نمره ، اضطراب نمره و امتحان، از میان برود.

از سوی دیگر شاهد فعالیت افرادی سود جو بودیم و هستیم که از این موقعیت نهایت بهره را برده و می برند. آن ها با نشکیل کلاس های مکمل آموزش، با دادن نمره، اولیا را راضی می کردند.

حال چه شد که با این همه نگرانی و نگرش منفی، به یک باره نظرم تغییر کرد، اول، تغییر دیدگاه و افزایش انگیزه جمع 70 نفره ای بود که در جلسه حضور داشتند. مثل این بود که تازه با طرح ارزشیابی کیفی_توصیفی آشنا شده بودند . دوم این که "دادن بازخورد"، که بحث اصلی آقای دکتر در جلسه بود، به شرط اجرای صحیح، انتظارات همه مشاوران و روانشناسان کودک و نوجوان را در زمینه "مدیریت خویشتن و رشد عزت نفس"، پاسخگوست.

مایل بودم و هستم که گزارش کلمه به کلمه از گفته های آقای دکتر قره داغی در جلسه را برای شما بنویسم. اما ترسم از این است که نکند من هم مثل بقیه پیک های طرح توصیفی، در بیان آن چه گفته شد، نتوانم رسم امانت را ادا کنم. منتظرم، تصویر بردار جلسه، مستند آن روز را در اختیارم قرار دهد و بر اساس آن گزارش بنویسم.

روز شنبه 19 مهرماه، از همه همکارانم، بازخورد جلسه را گرفتم. از مدیران، معاونین آموزشی و آموزگاران که مجریان اصلی هستند. همه اظهار رضایت کردند و طالب ادامه جلسات شدند. هنوز تا برطرف شدن کج فهمی ها راه درازی در پیش است اما با تداوم جلساتی از این دست، مقابله های منفی شکسته خواهد شد. آن گاه این فرصت فراهم می شود تا از نو نگاه و از نو عمل کنیم.

امیدوارم، اساتید بزرگوارم که نظرات شان را در پست های مختلف، برای مطالعه همه دوستان قرار داده ام و همکاران عزیز، ما را در این راه تنها نگذارند.

در پایان، از بنیاد محترم حضرت امام محمد باقر علیه السلام و جناب آقای شرف دین مدیریت محترم دبستان پسرانه امام محمد باقر علیه السلام (دوره دوم)، که همراهی شان را در تشکیل جلسه دریغ نکردند، تشکر می کنم. چرا که اگر بها دادن آن موسسه محترم به ارتقای دانسته ها و دانش فعالان در مجموعه نبود، هرگز قادر به آغازی که انشاءالله تداومش موفقیت فرزندان سرزمین اسلامی مان است، نبودیم. سپاسم را خدمت جناب آقای قندهاری، ریاست محترم اداره آموزش و پرورش ناحیه پنج اصفهان که علیرغم برنامه های فشرده شان در دهه ولایت، حضور در جمع آموزشی ما را در اولویت قرار دادند، تقدیم می کنم. مهرتان را سپاس

 



 

آخرین مطالب

» ششمی ها، لطفا بخوانید : ( شنبه 15 فروردین 1394 )
» ششمی های عزیز : ( دوشنبه 18 اسفند 1393 )
» هیچ دانش آموز ششمی، نباید در نوروز بدون برنامه بماند ( جمعه 15 اسفند 1393 )
» جلسه هم اندیشی مشاوران پایه ششم ( چهارشنبه 15 بهمن 1393 )
» بلاخره انتظار ها به پایان رسید......... ( دوشنبه 13 بهمن 1393 )
» اندر احوالات آزمون جلیل القدر تیزهوشان ( یکشنبه 12 بهمن 1393 )
» آزمون ورودی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان ( یکشنبه 12 بهمن 1393 )
» با شما هستیم، همیشه و همه جا، در پناه حمایت حضرت دوست ( چهارشنبه 8 بهمن 1393 )
» فایل صوتی نظارت والدین بر وظایف تحصیلی دانش آموزان ( دوشنبه 6 بهمن 1393 )
» هم تفریح، هم درس خواندن ( دوشنبه 6 بهمن 1393 )
» نیمسال دوم را با تحلیل روش های مطالعه در نیمسال اول آغاز می کنیم ( شنبه 4 بهمن 1393 )
» تکنیک های مطالعه درس علوم ( جمعه 3 بهمن 1393 )
» پاسخ به سوالات (57) ( دوشنبه 29 دی 1393 )
» فایل صوتی موفقیت تحصیلی ( شنبه 27 دی 1393 )
» پاسخ به سوالات (56) ( جمعه 26 دی 1393 )
» برای انتقال بهتر مطلب به حافظه بلند مدت: ( شنبه 20 دی 1393 )
» چگونه بر فراموشی مطالب خوانده‌ شده غلبه کنیم؟ ( شنبه 20 دی 1393 )
» آیین نامه ارزشیابی کیفی -توصیفی شش پایه دوره ابتدایی تصویب شد ( دوشنبه 15 دی 1393 )
» گزیده ای از همایش مدیریت کودکان ونوجوانان در فضای سایبری ( یکشنبه 7 دی 1393 )
» آمادگی برای آزمون (2) ( یکشنبه 7 دی 1393 )
» من در امتحان موفق می شوم اگر: ( سه شنبه 2 دی 1393 )
» پاسخ به سوالات (55) ( یکشنبه 30 آذر 1393 )
» تکنیک های کنترل حواس پرتی در زمان مطالعه ( شنبه 29 آذر 1393 )
» صحیح مطالعه کنیم ( پنجشنبه 27 آذر 1393 )
» تشریحی خواندن گام اول، تست گام دوم ( پنجشنبه 27 آذر 1393 )
» پا از گلیم درازتر کردن های یک روانشناس!؟!؟! ( شنبه 22 آذر 1393 )
» فایل صوتی کارگاه اقدام پژوهی ( پنجشنبه 13 آذر 1393 )
» امان از قدر ناشناسی اساتیدا!؟!؟!؟! ( جمعه 7 آذر 1393 )
» نقش تحصیلات مادر در موفقیت تحصیلی فرزندان ( یکشنبه 2 آذر 1393 )
» روش صحیح درس خواندن = موفقیت ( جمعه 30 آبان 1393 )