تبلیغات
یادبگیریم که چگونه یادبگیریم
 
 
 
افسانه رحیمی . کارشناس کودکان استثنایی . روانشناس ارشد کودک و نوجوان . مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی

جای شما خالی (2)

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 01:07 ب.ظ - یکشنبه 2 شهریور 1393





 

سوغات مشاور از مدرسه "نیپون"(2)


وقتی وارد محیطی می شوید، ناخواسته به دنبال ابزار کارتان هستید. من هم در جستجوی اتاق مشاوره بودم. به هر حال حضور دانش آموز در مرحله پیشابلوغ و بلوغ، بررسی تخصصی خاص خودش را می طلبد. هنوز هیچ تحقیقی نشان نداده که تستوسترون و پروژسترون در هر کشور به روش متفاوتی در رفتار نوجوانان تاثیر گذار است. بنابر این خیلی مایل بودم بدانم برنامه مدارس ژاپن برای کنترل آسیب های اجتماعی چیست.

در مدرسه نیپون، دو مشاور حضور داشت (این قانون همه مدارس ژاپن است). یک روانشناس مشاور، برای همکاری با مسئول دبستان، در برنامه ریزی و تعیین اهداف متناسب با مرحله رشدی بچه ها و روانشناس دوم که مسئولیت ارتباط با دانش آموزان و خانواده آن ها را به عهده دارد.

سوالم را از خانم " کاواناسوکی"، مشاور مدیر پرسیدم: " برنامه ویژه شما برای بچه های پنجم و ششم چیست؟"

(بقیه در ادامه مطلب)



ایشان در پاسخ از برنامه تقویت استعدادهای ویژه و سپردن مسئولیت صحبت کردند. از کلاس هایی گفتند که برای بحث گروهی در زمینه مسائل اجتماعی و حتی انحرافات و آسیب های اجتماعی برای بچه ها تشکیل می شود و به صورت خودگردان توسط دانش آموزان اداره می شود. از کلاس اخلاق صحبت کردند که در آن دانش آموزان را برای اخلاق در خانواده و جامعه آموزش می دهند و دانش آموز را مکلف به رعایت آن می کنند و مهم تر از همه آموزش مدیریت خویشتن و خود کنترلی به آن ها بود. تمرین این آموخته ها در محیط مدرسه انجام می شود. همراه با دریافت بازخورد فوری.

لازم به ذکر است که ساعت خاصی برای این کلاس ها در برنامه مدرسه گنجانده شده بود. این یکی را واقعا غبطه خوردم.

کاملا هم صحیح است. نوجوان مایل است بر خود کنترل داشته باشد اما روش آن را نمی داند. نوجوان مایل است صحبت کند اما روش صحیح بحث را نمی داند. ( بعضی از ما بزرگ ترها، هنوز اندر خم این کوچه مانده ایم.).

شاهد این کلاس در کشور کانادا هم بودم. اسم کلاس خیلی جالب بود : " اگر نباید، چرا نباید؟" نکته مهم دیگری که در راستای مطالب قبل، ارزش گفتن دارد، پیگیری دقیقی بود که در زمینه عملکرد دانش آموزان در مسئولیت هایی که به آن ها سپرده شده بود انجام می گرفت. دانش آموزان وظیفه خود می دانستند، در ابتدا طرح و برنامه خود را به مسئول دبستان ارائه کنند و در پایان کار هم گزارشی از آن چه انجام داده اند تحویل دهند. تشویق برای اجرای صحیح مسئولیت و کسر امتیاز برای عدم اجرای صحیح برنامه ها، جزء لاینفک آموزش مسئولیت پذیری به دانش آموزان بود.

از مسئول دبستان در مورد آموزش والدین سوال کردم. ایشان از طرح مدرسه والدین صحبت کردند و توضیح دادند که این روش نتیجه بسیار خوبی داشته است. ( لازم به ذکر است که طرح مدرسه والدین حدود 10 سال قبل در کشور ما توسط استاد محترم جناب آقای دکتر افروز به مشاوران مدارس پیشنهاد شد).

آن چه تردید نداریم، این است که نوجوان برای انطباق با شرایط جسمی و روحی روانی جدیدش در دوران بلوغ و کسب هویت، نیازمند دریافت مسئولیت و گرفتن بازخورد است. نیازمند خودابرازی ست و نیازمند کسب توجه و مهم تر از همه، نیازمند آموختن رفتار و گفتار مناسب برای ورود به دنیای بزرگ ترها اما نه در قالب نصیحت و نه در قالب ایرادگیری. این امر در برنامه روزانه مدارس ژاپن به خوبی گنجانده شده و اجرایی می شود.

با توجه به اجرای طرح مدرسه والدین، پدر و مادرها نیز همگام با مدرسه عمل می کنند. بنابراین نوجوان با سبک های متفاوت برای زندگی رو برو نخواهد بود.

معضلی که این روزها سخت با آن درگیر هستیم. روش های چندگانه تربیت که هماهنگی در بین آن دیده نمی شود. کودک و نوجوان تربیت شده با فرمول چند گانگی سبک تربیت، مستعد پذیرش سبک های دیگری ست که در اجتماع با آن رو به رو خواهد شد.



دسته بندی : خاطرات یک روانشناس ,
 

آخرین مطالب

» ششمی ها، لطفا بخوانید : ( شنبه 15 فروردین 1394 )
» ششمی های عزیز : ( دوشنبه 18 اسفند 1393 )
» هیچ دانش آموز ششمی، نباید در نوروز بدون برنامه بماند ( جمعه 15 اسفند 1393 )
» جلسه هم اندیشی مشاوران پایه ششم ( چهارشنبه 15 بهمن 1393 )
» بلاخره انتظار ها به پایان رسید......... ( دوشنبه 13 بهمن 1393 )
» اندر احوالات آزمون جلیل القدر تیزهوشان ( یکشنبه 12 بهمن 1393 )
» آزمون ورودی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان ( یکشنبه 12 بهمن 1393 )
» با شما هستیم، همیشه و همه جا، در پناه حمایت حضرت دوست ( چهارشنبه 8 بهمن 1393 )
» فایل صوتی نظارت والدین بر وظایف تحصیلی دانش آموزان ( دوشنبه 6 بهمن 1393 )
» هم تفریح، هم درس خواندن ( دوشنبه 6 بهمن 1393 )
» نیمسال دوم را با تحلیل روش های مطالعه در نیمسال اول آغاز می کنیم ( شنبه 4 بهمن 1393 )
» تکنیک های مطالعه درس علوم ( جمعه 3 بهمن 1393 )
» پاسخ به سوالات (57) ( دوشنبه 29 دی 1393 )
» فایل صوتی موفقیت تحصیلی ( شنبه 27 دی 1393 )
» پاسخ به سوالات (56) ( جمعه 26 دی 1393 )
» برای انتقال بهتر مطلب به حافظه بلند مدت: ( شنبه 20 دی 1393 )
» چگونه بر فراموشی مطالب خوانده‌ شده غلبه کنیم؟ ( شنبه 20 دی 1393 )
» آیین نامه ارزشیابی کیفی -توصیفی شش پایه دوره ابتدایی تصویب شد ( دوشنبه 15 دی 1393 )
» گزیده ای از همایش مدیریت کودکان ونوجوانان در فضای سایبری ( شنبه 6 دی 1393 )
» آمادگی برای آزمون (2) ( شنبه 6 دی 1393 )
» من در امتحان موفق می شوم اگر: ( دوشنبه 1 دی 1393 )
» پاسخ به سوالات (55) ( یکشنبه 30 آذر 1393 )
» تکنیک های کنترل حواس پرتی در زمان مطالعه ( شنبه 29 آذر 1393 )
» صحیح مطالعه کنیم ( پنجشنبه 27 آذر 1393 )
» تشریحی خواندن گام اول، تست گام دوم ( پنجشنبه 27 آذر 1393 )
» پا از گلیم درازتر کردن های یک روانشناس!؟!؟! ( شنبه 22 آذر 1393 )
» فایل صوتی کارگاه اقدام پژوهی ( پنجشنبه 13 آذر 1393 )
» امان از قدر ناشناسی اساتیدا!؟!؟!؟! ( جمعه 7 آذر 1393 )
» نقش تحصیلات مادر در موفقیت تحصیلی فرزندان ( شنبه 1 آذر 1393 )
» روش صحیح درس خواندن = موفقیت ( جمعه 30 آبان 1393 )