افسانه رحیمی . کارشناس کودکان استثنایی . روانشناس ارشد کودک و نوجوان . مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی

نکاتی چند در ارتباط با عملکرد مناسب دانش آموزان پایه ششم

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 09:41 ب.ظ - جمعه 31 شهریور 1391

 

والدین کلاس ششمی ها لطفا مطالعه کنید

 

 

آغاز سال تحصیلی، آغازی دوباره برای یک شروع خوب به سوی موفقیت است.
بیایید قدم ها را هدفمند، آگاهانه و با برنامه پیش ببریم .

کلاس ششم ، شروع نوجوانی است. در این مرحله دوران کودکی پشت سر گذاشته شده و دوران پر تلاطم نوجوانی شروع می‌شود که برخورد صحیح با این دوران نیاز به حمایت و پشتیبانی والدین دارد.
نگرانی‌ها، مسؤلیت پذیری و علاقه به موفقیت فرزندان همیشه با آغاز سال تحصیلی شروع می‌شود و در طی دوران تحصیل آن‌ها ادامه می‌یابد.
نوجوان در این دوره احساس استقلال می‌کند و دوست دارد به ارزش‌ها، ایده‌ها، حرف‌هایش و... احترام گذاشته شود و تمایلی به شنیدن امر و نهی دیگران ندارد ولی این بدان معنا نیست که حمایت و نظارت بر عملکرد او کاملاً قطع شود بلکه در این دوران نیاز به نظارت غیر  مستقیم است.
رعایت نکات زیر تا حدی به بهبود عملکرد فرزندتان کمک می­کند:

 

( برای دسترسی به ادامه مقاله روی ادامه مطلب کلیک کنید )

 


 

برقراری رابطه‌ی صحیح با دانش آموز :
 بیان و رفتار والدین، آیینه‌ای است که رفتار فرزندان را منعکس می‌کند
برنامه‌ریزی:
نوشتن برنامه‌ی واقع بینانه، شرط اجرایی بودن آن است
تغذیه :
تغذیه‌ی مناسب از عوامل مؤثر در تقویت حافظه است
به منظور نظم بخشیدن به مطالعات فرزندتان، به کمک او یک برنامه‌ی مطالعاتی منظم، واقع بینانه و قابل اجرا بر اساس یک هدف مشخص، تهیه کنید.
توقع نداشته باشید ساعت‌ها مطالعه‌ی مداوم داشته باشند. در شروع مطالعه میزان توجه و تمرکز بالا است و به تدریج کاهش می‌یابد. برای هر  45 دقیقه مطالعه، 15 دقیقه استراحت باید در نظر گرفته شود.
برنامه‌ریزی به معنای پیوسته و مداوم درس خواندن و ترک فعالیت‌های دیگر نیست. فرزند شما نیاز دارد ساعاتی را به فعالیت‌های مورد علاقه‌ی خود بپردازد.
برای بررسی ضعف دانش آموز و ارائه راهکار مناسب با او همفکری کرده، نیازها و توانمندی‌های او را شناسایی کنید و با استفاده از تجربیات افراد صاحب‌نظر خدمات آموزشی و کمک آموزشی مناسب را انتخاب نمایید. ضمناً از پر نمودن ساعات مفید او با کلاس‌های متفاوت بدون در نظر گرفتن شرایط جسمی و روحیش جداً خودداری کنید چون نتیجه‌ای جز افت تحصیلی به دنبال نخواهد داشت.
 اطلاعاتی از برنامه‌های آموزشی، کادر مدرسه و.... داشته باشید و روند تحصیلی او را از معلمین مدرسه جویا شوید.
با درک فرزندتان عزت نفس را در او افزایش دهید
 با او رابطه‌ی عاطفی و منطقی برقرار کنید. شرایط سنی اورا درک کرده و هرگز اورا با دیگر دوستانش مقایسه نکنید تا حس حسادت در او ایجاد نشود.
سطح توقعات خودتان را با توانایی‌های عمومی و استعدادهای ویژه‌ی او هماهنگ کنید.  آمال و آرزوهای خود را به آن‌ها القا نکنید.
موفقیت‌های تحصیلی او را بلافاصله تشویق کنید. تشویق باید متناسب با فعالیت او باشد. در بین همسنالان ودیکران موفقیت‌هایش را گوشزد کنید.
به صحبت‌ها و نگرانی‌های  او گوش فرا دهید و با راهنمایی درست و صحبت منطقی او را درست هدایت کنید.
به تغذیه فرزندتان اهمیت دهید
پیروی از الگوی غیر طبیعی و داشتن رژیم غذایی نا مناسب، می‌تواند منجر به ضعف و خستگی، نداشتن تمرکز و کاهش قدرت یادگیری شود.
توجه داشته باشید که فرزندتان پیش از رفتن به مدرسه حتماً صبحانه میل کند اما نه به میزان زیاد و حجیم چون سنگین شدن معده فعالیت ذهنی را کاهش می‌دهد.
مصرف مواد پر کالری مثل خوردن کیک، شیرینی و شکلات در وعده‌ی صبحانه، میزان تمرکز را می‌کاهد.
در هنگام مطالعه برای فرزند خود تغذیه نبرید. در فواصل بین مطالعه‌ی دروس تغذیه‌ا‌‌ی سبک (میوه، آبمیوه، بادام، گردو و...) آماده کنید.

با ما همراه باشید



دسته بندی : مقالات روانشناختی ,
 

آخرین مطالب

» ششمی ها، لطفا بخوانید : ( شنبه 15 فروردین 1394 )
» ششمی های عزیز : ( دوشنبه 18 اسفند 1393 )
» هیچ دانش آموز ششمی، نباید در نوروز بدون برنامه بماند ( جمعه 15 اسفند 1393 )
» جلسه هم اندیشی مشاوران پایه ششم ( چهارشنبه 15 بهمن 1393 )
» بلاخره انتظار ها به پایان رسید......... ( دوشنبه 13 بهمن 1393 )
» اندر احوالات آزمون جلیل القدر تیزهوشان ( یکشنبه 12 بهمن 1393 )
» آزمون ورودی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان ( یکشنبه 12 بهمن 1393 )
» با شما هستیم، همیشه و همه جا، در پناه حمایت حضرت دوست ( چهارشنبه 8 بهمن 1393 )
» فایل صوتی نظارت والدین بر وظایف تحصیلی دانش آموزان ( دوشنبه 6 بهمن 1393 )
» هم تفریح، هم درس خواندن ( دوشنبه 6 بهمن 1393 )
» نیمسال دوم را با تحلیل روش های مطالعه در نیمسال اول آغاز می کنیم ( شنبه 4 بهمن 1393 )
» تکنیک های مطالعه درس علوم ( جمعه 3 بهمن 1393 )
» پاسخ به سوالات (57) ( دوشنبه 29 دی 1393 )
» فایل صوتی موفقیت تحصیلی ( شنبه 27 دی 1393 )
» پاسخ به سوالات (56) ( جمعه 26 دی 1393 )
» برای انتقال بهتر مطلب به حافظه بلند مدت: ( شنبه 20 دی 1393 )
» چگونه بر فراموشی مطالب خوانده‌ شده غلبه کنیم؟ ( شنبه 20 دی 1393 )
» آیین نامه ارزشیابی کیفی -توصیفی شش پایه دوره ابتدایی تصویب شد ( دوشنبه 15 دی 1393 )
» گزیده ای از همایش مدیریت کودکان ونوجوانان در فضای سایبری ( شنبه 6 دی 1393 )
» آمادگی برای آزمون (2) ( شنبه 6 دی 1393 )
» من در امتحان موفق می شوم اگر: ( دوشنبه 1 دی 1393 )
» پاسخ به سوالات (55) ( یکشنبه 30 آذر 1393 )
» تکنیک های کنترل حواس پرتی در زمان مطالعه ( شنبه 29 آذر 1393 )
» صحیح مطالعه کنیم ( پنجشنبه 27 آذر 1393 )
» تشریحی خواندن گام اول، تست گام دوم ( پنجشنبه 27 آذر 1393 )
» پا از گلیم درازتر کردن های یک روانشناس!؟!؟! ( شنبه 22 آذر 1393 )
» فایل صوتی کارگاه اقدام پژوهی ( پنجشنبه 13 آذر 1393 )
» امان از قدر ناشناسی اساتیدا!؟!؟!؟! ( جمعه 7 آذر 1393 )
» نقش تحصیلات مادر در موفقیت تحصیلی فرزندان ( شنبه 1 آذر 1393 )
» روش صحیح درس خواندن = موفقیت ( جمعه 30 آبان 1393 )
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات